Ak dnes podnikáte v cestovnom ruchu vo Vysokých Tatrách, tak pred koncom kalendárneho roku ste sa ešte pravdepodobne nespamätali z predchádzajúcej zimnej sezóny bez snehu, kedy hostia húfne rušili svoje rezervácie a zo súčasnej medzisezóny, kedy sú Tatry od októbra úplne prázdne. Bez turistov. A ak niekde sú, sú to poväčšine klienti zľavových portálov, ktorý Vám pokryjú len len náklady na prevádzku. Samozrejme, vďaka za všetkých klientov, či už prídu z cestovnej kancelárie, individuálne alebo aj cez zľavové portály. Ale dnešná doba jednoducho prinútila hotelierov spolupracovať s rôznymi portálmi a predávať pobyty aj s 50% zľavou. Keď dnes už väčšinu svojej kapacity cez takéto portály predáva najsilnejší hráč v Tatrách spoločnosť TMR tak, čo majú robiť ostatní prevádzkovatelia ubytovacích zariadení, ak nechcú svoje hotely a penzióny zatvoriť. Bohužiaľ takto zarobené peniaze nepokryjú vo väčšine nielenže náklady na prevádzku, ale nezostanú prostriedky na klasický marketing a rozvoj podnikania.
Všade dnes čítame, že Tatry sú pripravené na zimnú sezónu. Ale pre koho? V predchádzajúcich rokoch už koncom novembra mali skoro všetky hotely kapacity na zimnú sezónu vypredané. A dnes? Silvester áno, ten je vo väčšine hotelov už vypredaný, ale január, február je skoro všade prázdny. Jednoducho sa návštevníci Vysokých Tatier boja dvoch vecí – že bude málo snehu a skutočnosti, ak si za posledné roky zvykli kupovať pobyty cez zľavové portály, že by mohol portál skrachovať. Neuvedomujú si, že väčšina hotelov im dokáže pripraviť ponuku na mieru s bonusmi, ktoré im zľavový portál nedokáže dať. A čo je najdôležitejšie – istotu, že o svoje peniaze neprídu a pobyt im neprepadne, ak by sprostredkovateľský článok – zľavový portál skrachoval. Ak niekde čítate, že zima je v Tatrách pomaly obsadená – nie je to pravda. Spomínaný najsilnejší hráč v cestovnom ruchu v Tatrách už dnes tuší vážne problémy s návštevnosťou počas nadchádzajúcej zimy. Ak by tomu tak nebolo nepredával by tisícky skipassov na zľavových portáloch – vec v predchádzajúcich rokoch nepredstaviteľná.
Výpadok ruskej a ukrajinskej klientely je ďalším závažným problémom tejto zimnej sezóny. Tieto výpadky sú viac ako 90% a pre niektoré ubytovacie zariadenia, ktoré sa špecializovali na túto klientelu môže byť táto sezóna poslednou. Všetci sme sa potešili, keď začali pravidelné letecké linky z Londýna a Rigy do Popradu, ale nemôžeme si predsa myslieť, že by turisti z týchto krajín dokázali nahradiť ruskú a ukrajinskú klientelu. Nedokážu. Nie sme pre nich klasickou zimnou destináciou, a aj keby sme si to želali, v najbližších rokoch tomu tak nebude.
Takže pre koho sú Tatry na nadchádzajúcu zimu pripravené? Dokážu Tatry prežiť ďalšiu slabú sezónu alebo po nej sa objavia na realitných portáloch desiatky inzerátov na predaj alebo prenájom hotelov a penziónov vo Vysokých Tatrách? Pri potravinách sa bijeme do pŕs, že chceme konzumovať len domáce a regionálne potraviny. Ak máme podporiť cestovný ruch nielen v Tatrách, chceme za najmenšie peniaze najväčší luxus a maximum služieb. Áno, dnes to hotely možno ponúknu, ale zajtra to nebude mať kto ponúknuť. Ísť cestou neustáleho zlacňovania sa stále ísť nedá. Už dnes je väčšina hotelov a penziónov pod hranicou toho čo potrebujú na svoju existenciu a nadchádzajúca zima to asi nezmení. A to sa už vôbec nezaoberajme dlhodobou predpoveďou počasia.
Absolútny súhlas. TMR je banda neschopakov,... ...
Celá debata | RSS tejto debaty